Na veel peinzen van wat ik zal gaan doen is het er toch van gekomen. Ik ga weer een Dory maken! Mijn zinnen had ik er al een hele lange tijd opgezet maar steeds uitgesteld. Wel zocht ik onbewust naar accessoires. Kwam ik iets bekends tegen dacht ik terstond: 'hé, dat zat ooit op mijn Dory....!' De Dory, ook wel doortrapper genoemd, had ik in bezit toen ik nog op het voortgezet onderwijs zat. Dit was in '78 of '79. Waar die hype vandaan ik weet het niet, iedereen ging ineens zo'n fiets maken...

 

1978 - Ik een ventje van 15 zeg, 16 jaar en geen poen om mee te doen met de wat 'grotere' jongens om een Yamaha of een Zundapp aan te schaffen. Ik schafte wat goedkopers aan door een dory te maken. Een oud wrakfietsje vinden was geen probleem, want die kon je bijna op elke hoek van de straten vinden. Strippen en spuiten maar! Overbodig spul zoals spatborden, bagagedrager, kettingkast en stuur gingen er als eerste af. Niemand herkende zijn of haar fiets meer! Het stuur met de pen werd vervangen door een hogere stuurpen van 35 cm met een stuur van een Rhino vouwfiets. Een grote zwarte knop om het stuur snel los te maken. Ook geen stuur als een easy-rider model maar een plat stuur, handvatten haaks op de rest van het frame. Omhoog staand, gelijk in het verlengde van de stuurpen. En de voorvork verchromen deed je pas als je poen had (moet ik nu wel zeggen dat het toen wel veel goedkoper was). Mazzel had je pas echt als je frame had, waar een achtervork opzat die demontabel was. Deze kon je namelijk ook laten verchromen. Je reed de blitz met veel chrome, dat waren pegels waar je op reed. Wel baalde je, als je je achtervork eraf haalde en het liet verchromen. Dan moest je namelijk met een 'vervanger' of een 'gewone fiets' rondrijden! Het enigste waar ik veel aan kwijt was, was een spuitbusje verf.... Freewheel eraf draaien met speciaal gereedschap. Een 19-tands tandwieltje erop draaien van een paar gulden, maar wel afwerken met een borgmoer. Als je borgmoer vergeet dan is de kans groot dat, als je alleen met je linker- of rechterbeen op de pedaal staat, je goed onderuit kan gaan. De kracht om het tandwiel af te draaien wordt dan zo sterk dat het tandwiel er daadwerkelijk af draait en dat betekend dus dat je geen remmen meer heb (als je er geen handremmen op heb zitten). Ja, remmen kan wel maar moet je snel trappen zodat het tandwiel weer vast zit! Ander geval is ook nog dat je draad van de naaf, dus je kan de naaf van het wiel wel weggooien! Ik moet er wel bij vertellen dat als je een gave dory had... je ook wel bekijks had... Ik denk meer als een brommer.

 

 

Ik heb al een complete fiets. Eentje waarmee je kan rijden zonder dat je er wat aan ziet, waar er honderdduizenden van rijden. Deze fiets kreeg ik uit handen van 'een erfenisje' de fiets stamt uit late 70 jaren , begin 1980. Het is een lichtgroene Sparta waar ik zelf met standaardkleuren en in zijn hoedanigheid toch twee jaar op gefietst heb.

 

Ik heb hem simpeltjes legergroen gespoten over de bestaande lak heen. Deze kleur is o.a. verkrijgbaar bij Wim Bakker verf BV. in Rotterdam onder de RALkleur 6014 met autofine 8 gram poeder. Dit naar aanleiding van mijn zoon Niels die ik een keer had meegenomen naar een militairia-beurs. Daar zag hij een originele legerfiets uit de 2e wereldoorlog. Hij zei later tegen mij: 'Papa is jouw fiets ook een oude legerfiets'? omdat die ook groen is... Zodoende heb ik mijn Sparta en zijn oude fiets beiden een matgroene legerkleur gegeven. Alhoewel, een fiets waar er honderdduizenden van rijden... een matgroene legerkleurige fiets met matzwarte lassen? Ja, je moet toch wat, om je eigen fiets te herkennen? Deze fiets doet nu dienst als boodschappenfiets, kindervervoer van en naar school, nou zo eentje... Hier heb ik een stuurpen van 35 cm. op gemonteerd en een hoog stuur van een Puch erop geplaatst. Dit stuur kreeg ik eerder dan een stuur van een vouwfiets. Er zijn natuurlijk ook mensen die engelen cq. monnikengeduld hebben, Sorry, ik hoor daar niet bij. Dus als alternatief voor een vouwfietsstuur heb ik er een Puch-stuur op geplaatst. Als oplossing voor het probleem dat er geen verdikking is midden op het stuur, bij de stuurpen, heb ik daar een boortje ø6 doorheen gedraaid met een tapboutje. Helaas is het stuur niet meer naar voor of achter te stellen. De kettingkast of een kleine beschermer vond ik ook niet zo nodig. Verder is deze nog standaard. De trapas en de wielen alles is nog standaard uit de afleveringsperiode. Er moet nog heel veel gebeuren wil het er uitzien als een Dory zoals ik het toen had. In de vakantie heb ik van de legerfiets de spatborden er vanaf gehaald. Ik had 'op zuid' een wieltje zien hangen met een Dorynaaf in een 'hangend rek' maar had niet genoeg geld bij me en dacht ook dat het 26" was, maar er is een foutje ingeslopen toen ik het in handen kreeg. Het was een 24" wieltje. (zie foto) En ja, ik had de fout gemaakt door dat wiel te telefonisch te bestellen maar niet gevraagd naar de grootte. Alles hing daar door elkaar. Daar kon ik dus niet meer onderuit.

 

 

Ik heb deze groene fiets in Arnhem laten staan want ik heb thuis nog een fietsie, uit een tweede erfenisje. Ik kan het niet laten, deze fiets heb ik matzwart gespoten (zie onder) met een hoog stuur van een vouwfiets (easy-rider model) die ik bij het afval weg heb gehaald. Zodoende kan ik lekker de Dory opknappen die momenteel nog op de Camping staat. Ik heb immers voor thuis de zwarte fiets die dienst doet als boodschappenfiets. Als ik weer op de Camping kom dan gooi ik de 'legerfiets' op de twinnyload en neem hem mee naar huis om hem op te knappen.... Voor op de camping versier ik wel een nieuwe fiets....

 

 

Ik heb een andere fiets op de kop getikt bij marktplaats voor 16 euro. Het is een TOMOS maar ik ben heilig van overtuigd dat dit frame ook uit de Spartafabriek komt. Nu is er een wending gekomen in het verhaal van hierboven. Nu kan ik 'de legerfiets' lekker op de Camping laten staan. En thuis heb ik de zwarte fiets staan. Ik heb de TOMOS gestript en twee nieuwe 28" wielen besteld. Ik heb gevraagd voor stalen velgen met RVS spaken. Ik had wel wat anders in gedachte, een 3paaks carbon velg maar, die wielen kosten een vermogen. Heb ik maar uit mijn hoofd gezet. Verder heb ik nog gevraagd naar een spaakbeschermer, Weinnman spatbordjes en asstepjes, maar deze laatste zal een probleem worden, deze spullen heb ik nog niet op de kop kunnen tikken.

 

Ik ben begonnen met strippen van de Tomos. Er is een probleempje opgetreden. De stuurpen wil niet uit de voorvork. Duidelijk een geval van slecht onderhoud. Veel voorkomend geval bij oudere fietsen. Een oplossing was de stuurpen in de bankschroef zetten en een pijp tussen de vork en draaien maar... het ging niet. Hoe strak je de stuurpen ook in de bankschroef heb zitten. Het hele frame hing te bungelen aan de stuurpen die in bankschroef zat maar ik kreeg 'm nog niet los. Echt makkelijk werken is dit niet moet ik zeggen hoor! Uiteindelijk heb ik de kop van de stuurpen eraf geslepen, zodat ik de vork uit het balhoofd van het frame kon halen. Nu zat ik met een losse voorvork met een deel stuurpen erin. Ik heb de stuurpen in de bankschroef gezet en de vork verwarmd, zodat de vork uit zou gaan zetten en zo de stuurpen mogelijk los zou komen. Dan komt de vraag; is verhitten dan wel een oplossing? Mooi niet...Ik heb het verwarmd en met brute kracht geprobeerd los te slaan maar het wil niet los... De moed zakt bij mij snel naar m'n schoenen dus zoek ik maar gelijk naar een oude vork zonder stuurpen. Hadden we toen ook zoveel moeite gedaan voor een Dory, dat vraag ik me soms af...

 

Al een tijd bezig en alles wat tegen kan zitten zit tegen! Geen wielen, geen spatbordjes, een waardeloze vork... Zaterdag's naar Utrecht geweest, daar was de VEHIKEL-beurs voor wat oude onderdelen, omdat ik vrijdag pas, door laat te vertrekken en de file, tegen zessen aankwam en toen ging de beurs al sluiten... ik dacht dat deze dus 's avonds ook open was, helaas. Op weg naar Utrecht naar de VEHIKELbeurs en binnengekomen, ging er een wereld voor me open. Wat ik wel heb gevonden was een kraampje die nog wat achternaven had liggen voor een (standaard) 36 spaakswieltje en een (tandem) 40 spaakswiel. Ik heb ze alle twee maar meegenomen. Met twee tandwielen erbij van resp. 19 en 20 tands en één borgmoer, voor 15 euro. Mazzeltje. Ik had intussen ook weer geïnformeerd of m'n wielen al klaar waren.... Hallo, met mij... van die wieltjes weet U nog? Ja. En meneer, kunt U mij blij maken? zijn die wieltjes al klaar? Nee. Is niet te bestellen meneer (gelogen, deze wielen zijn bij de groothandel wel te verkrijgen als je er moeite voor doet......). Hè, dat is nou jammer... en eh, het stuur had ik ook om gevraagd is dat wel te koop? Nee. (OK, maar een soortgelijk stuur is nog wel te koop....). Setje spatbordjes van Weinmann? De fabriek is dan wel failliet maar, misschien heb iemand ze nog gevonden? Nee. (kan ik inkomen, deze zijn ook moeilijk te vinden). Een metalen spaakbeschermer? Die plaats je tussen de spaken en het tandwiel? Nee. (wel te vinden bij Chopperdome in Amsterdam kosten: 3.75 euro!). Ok, nou wel bedankt voor uw inzet.... Goeiedag....... Tuut...Tuut...Tuut. Terug bij af. Of niet?

 

 

Ik heb die 36gaats naaf van de VEHIKEL-Beurs naar een winkeltje gebracht op R'dam-zuid. Cees Jonkers aan de Strevelsweg. Geen onbekende in de wielersport. Hij wilde het wiel wel voor mij in elkaar zetten. Ik keek daar een beetje rond en zag tot mijn verbazing een chrome voorvork. Deze mocht ik meenemen voor 15 euro. Een standaard vork laten verchromen kost al gauw 75 tot 80 euro! Ik heb wel de kogellagerschaal van de onderste lager, degene die vastzit op de voorvork, eraf moeten halen met een brandertje. Want die zat niet op de chrome vork. Passen, meten en kloten... het paste voor geen meter en heb zelfs de schaal per ongeluk kapot geslagen omdat deze er niet vrijwillig op wilde. Maar met wat vijlwerk zit de nieuwe kogellagerschaal nu op de chrome vork. Ja, er moest wel een nieuwe schaal op komen en die zijn nog wel te koop!, want de oude was te erg beschadigd... en van de chrome vork moet nog ca 1,5 centimeter afgezaagd worden want deze is te lang, en te groot om op te vullen met ringen.... dat is de volgend klus.

 

Ik heb het achterwiel opgehaald en de kosten waren al ingebriefd. De kosten van het inspaken, nieuwe RVS spaken en een nieuwe stalen velg zijn begroot op 42,00 Euro. Daar valt je bek wel van open! Maar ja, eerst geef je het geld uit, door een hoop ellende te besparen. Maar naderhand denk je, had ik het eerst zelf maar eens geprobeerd! Deze Dory gaat me op deze manier een hoop geld nog een hoop tijd kosten maar ik blijf erbij, ooit komen er gouden tijden en dan staat-ie daar. Helemaal bij elkaar gesprokkeld. Want daar doe je het voor! Ik heb al in de gaten dat veel onderdelen niet meer te koop zijn. Ik mag in me handen klappen als ik de fiets in elkaar heb zitten met de originele onderdelen. En dat ik een lantaarnpaal mee moet nemen en een gigaslot, die iemand van z'n levensdagen niet kapot krijgt. Momenteel staat de 'Dory in spé' in de schuur. De chrome voorvork zit er wel in maar heb ik nog niet afgezaagd. Dat hebbie met een paar koters. Deze vragen ook wel eens aandacht.

 

 

Het is mooi weer en de koters zitten in de speeltuin. Ik heb heb veel gebeld. Ik ben vandaag op zoek gegaan naar de spatbordjes. Ik weet nu wel, ik moet nu landelijk gaan zoeken. Ik kreeg een telefoonnummer van een adres uit Dieren. Dit bedrijf is Fa. Lepper, maakt voornamelijk zadels en ik begreep eigenlijk niet uit het verhaal, dat zij nieuwe spatborden maken maar ook oude, zogenaamde replica's. Ik heb de Fa. Lepper gebeld en duidelijk uitgelegd welke spatbordjes het waren, maar men wist niet precies om wat voor spatbord het nou precies ging. Ik heb toen foto's gemailed naar Fa. Lepper. Dit om verduidelijking te krijgen over welke spatbordjes het nu ging. Later in de morgen heb ik nog een rijwielhandelaar gebeld voor spaken. Ik ga het toch proberen om een wiel te 'spaken'. Er zijn twee soorten spaken, te weten; Alluminium en RVS. De lengte is te berekenen bij: kreuzotter. De alu-spaken kosten de helft minder als de RVS welke 0,50 cent stuk kosten, 36 Spaken komt dus op een prijs van 9,00 en resp. 18,00 Euro. Er zijn spaken in diversen maten oplopend met 2 mm. lengte. En dan ook nog rekenig houden met de dikte voor het achterwiel (dikke spaken = dikte 13) en dunne voor het voorwiel (spaakdikte 14). Voor nu ben ik niet veel verder gekomen, maar wel twee adresjes gevonden die nog steppies had liggen, voor 6,50 Euro. Het is wel 2 euro duurder dan de eerste steppies, maar ja..... handel is handel, als het gaat regenen kosten de paraplu's ook ineens een stuk duurder.... ik ga 's kijken of ik wat kan afdingen op die oude troep.

 

Het bedrijf van die dure steppies waren trouwens BMX-steppies daar heb ik niets aan. Ik heb trouwens nog een mooi 28" voorwieltje weggehaald want die had ik ook nog niet, en heb ik aardig passende moeren opgedraaid, maar er zat net iets grover draad in de moer, dus heb ik met aandraaien de fijne asdraad kapot gedraaid. Nu moet ik er bij vertellen dat zelfs een goede fietsreparateur hier ook de fout mee in had kunnen gaan. Nu had ik nog wel een paar 'dikke' assen liggen en heb deze dus gepast. In de naaf paste deze dikke assen wel, maar in de vork niet, deze was te 'breed'. Dit kwam door de te brede lagerbusjes. Voor dikke assen zijn moeilijk smalle lagerbusjes te vinden of zelfs geen één! De vork kwam dus wijder te staan. Dit kon gewoon niet, en had de vork zeker 1 centimeter uit moeten buigen 'No Way'. Dus nu heb ik maar een nieuwe dunne as besteld met bijpassende moeren, anders heb ik de as voor niets gekocht.... En moet ik weer naar de gemeentewerf (stortplaats van Krimpen) om te kijken of ze daar nog oude fietsen of wielen weggooien waar ik dan de moeren vanaf kan halen.... Maak dan op dat moment niet uit hoeveel inch dat de wielen zijn.

 

 

Ik kreeg gisteren een telefoontje met de mededeling dat er spatbordjes waren gevonden in Zeeland, en of ik nog interesse had. Ik stond te twijfelen met mijn antwoord, maar ik heb het toch maar gedaan. De as heb ik maar vooruitgeschoven. Ik heb nu ook al RVS spaken gekocht. Ergens boven heb ik te kennen gegeven dat als je wat in je kop heb, dat haast niet naar je tenen schiet. Nou dat had ik ook met de spaken. Ik heb 18 Euro neergelegd door 36 spaken (RVS) aan te schaffen, en heb de velg zelf 'gespaakt'. Ik moet zeggen dat het meevalt. Het is te doen, je moet wel je koppie erbij houden. Wat Links/Rechtsom Linkerkant-naaf is, en Links/Rechts om Rechterkant-naaf is. Ik heb helaas een kromme 'nog goed uitziende' velg gebruik waar een knik 'dus geen slag' in zit. Ik heb daar vooraf niet naar gekeken. Daar kwam ik pas achter toen dat wiel in de vork zat en draaide. Maar als ik straks mijn eigen naaf weer terugkrijg, dat zet ik alles weer over! Ik weet nou hoe het moet en zoveel tijd gaat er niet inzitten. Het wiel is afgemonteerd en in de voorvork gepropt. Alles werkt... Ook heb ik het stuur van de zwarte fiets overgezet naar de Dory. Ik heb een mailtje gekregen van Joris Rockx, framebouwer aan de Katshoek in Rotterdam die op Internet een winkeltje in Amsterdam vond, die een metalen spaakbeschermer aanbood. Deze zaak heb ik maar gelijk aangeschreven om te bestellen. De Dory zit nu zo goed als in elkaar. De algehele uitstraling zoals ik vroeger had, ga ik nu pas realiseren. Idealisme: 'frame spuiten en onderdelen opnieuw laten verchromen'.... Leuk om te zien hoe die was en hoe die gaat worden (of wat er is overgebleven....). Ik moet er nog wel een handrem opzetten. Het lef wat ik vroeger had heb ik niet meer, onderweg moest ik een tunneltje in, dus holletje af. Nou dat heb ik geweten! dat ging snel. Zeker als je weet dat je geen remmen heb! Ik ga nu op zeker. Dus een handrem erop! Ik heb er al mee gefietst naar school en naar de fietsenmaker terwijl mijn zoon, op zijn eigen fiets reed... Ik moet er bij vertellen dat je toch sommige mensen ziet kijken of mijn Dory een echte is of niet! Ik heb er nu ook maar een standaard op gemonteerd, die had ik nog liggen. Ik geloof nooit dat ik vroeger een standaard er op had zitten... Alles moest en zou eraf waarom die wel laten zitten? Toen wij de fiets 'parkeerden' was het met één trapper naar beneden en daarop laten steunen op een stoepje. Maar wat ik kan me ook voor de geest kan halen is, dat we een standaard hadden bij de as van het achterwiel. Misschien was het wel een soort BMX standaard (als er toen al BMX-fietsen waren).

 

Ik ben naar Ahoy' geweest maar als je het gaat vergelijken met Utrecht hoe het daar wordt gehouden, dan is Ahoy' te vergelijken met een groot plein. Het was opgesteld in Hal 2. En één hal kan je vergelijken met een half voetbalveld. Nou moet ik er ook bij zeggen dat het om een bromfietsbeurs ging, en weing fietsonderdelen te vinden zijn. Als je Zundapp, Kreidler en Hollandse bromfietsonderdelen zoekt dan is het een walhalla. Maar Yamaha-fans zouden zich ook vervelen en binnen een uur weg zijn. Laat staan als je fietsonderdelen zoekt. Ik heb zeggen en schrijven één voornaaf gevonden met 36 spaakgaten. Verder ging ik zonder spullen naar huis. Het enigste wat ik interressant vond dat waren diversen soorten gekleurde buitenkabel en die man zal ik ongetwijfeld zien op een van de volgende beurzen...

 

 

Ik heb een zo goed als nieuwe 28" Sparta frame gevonden. Deze zag er fraai uit. Ik heb hier in de Stormpolder afgegeven en voor 70 Euro wordt dit frame gestraald en zwart gepoedercoat. Dit laatste, omdat poedercoaten harder is dan spuiten op olie of waterbasis en het kan beter tegen een stootje. De schalen van de trapas en het trapstel zelf, zijn nieuw besteld. Het chrome sierplaatje wat bij de bovenste schaal van het balhoofd zit, heb ik ook op de kop kunnen tikken via Loods 41. Pas als ik het frame in handen heb en heb afgerekend, ga ik pas verder denken aan nieuwe plannen. Verder ben ik nog bezig geweest met een nieuw stuur bij een bedrijfje die vouwfietsen verkoopt in Deventer, de vouwfietsfavoriet of zoiets. Zij zou gaan regelen bij haar leverancier voor een Rhino vouwfietsstuur. Helaas zou dit alleen een zwart stuur betreffen maar zou toch proberen voor een chrome.... we zien wel!

 

De schalen van de trapas en de schalen van het balhoofd dito. Nou had ik het zelf al kunnen bedenken maar ik zeg het nogmaals. Deze zijn via een fietsenhandelaar besteld en nu is het probleem dat nou net dit spul niet bij hun handelaar/leverancier te krijgen is. Ja, tuurlijk nieuw, geven ze de complete as, in het zwart, met plastic cupjes. Maar wat koop ik daar nou voor, als ik met nadruk om een Thompson as dus blanco staal vraag. Ik heb het afgewezen, ik heb het laten liggen. Niet mijn fout dat ze het in het zwart proberen aan te bieden. Het plastic kapje cq. sierplaatje wat eerst op het frame geplaatst wordt en daarna de schaal van het balhoofd alwaar de voorvork doorheen gaat, heb ik ook op de kop kunnen tikken via Loods 41. Eind Januari hoop ik het frame op te kunnen halen.

 

 

Een maand later.... Het frame heb ik nog steeds niet in handen. De trapas, het type Thompson, is er in verschillende types. Het kan in de vorm zijn van een as met een vast tandwiel en trapas waarbij de linker trapas vast zit met een spie of een enkele as met dubbele spieën. Het stuur waar ik mee bezig was, is van de baan. Deze is niet meer in chrome leverbaar. Ik moet het dus hebben van oude vouwfietsen welke nog af en toe aangeboden worden via supermarkten en Internet. Laat je een nieuw zwart stuur verchromen, kan je er zeker van zijn dat je in een prijsklasse kom tussen de 75 en 100 euro! En dat heb ik er niet voor over... althans nog niet. Kom je een sloop of wrakfiets tegen van Sparta kijk dan of de schalen nog redelijk in tact zijn. Dan kan je met een beetje polijstwerk de schalen en as nog opknappen en redelijkerwijs overzetten.

 

Ik heb mijn frame al een tijdje binnen maar was niet in de gelegenheid om in de pen te klimmen. Het frame is gestraald en gecoat in het zwart. Er komt achter een handrem op met zwarte hoef. De Tomos die hierboven beschreven wordt, moet eraan geloven dat het voor hem verleden tijd is. Ik heb inmiddels een Rhino stuur op de kop getikt, maar moest er wel een ander stuur voor teruggeven. Hieronder volgen wat foto's van mijn oude, nieuwe Dory, anno 2006.

 

Heb je foto's van jou Dory? Ik wil ze best plaatsen.
Aanleveren in het formaat 600 x 400 - jpg. Voor evt. meer informatie kunt u naar deze link mailen: woutAvwieringen.nl

 

 

•   Terug